AEUM | Conferencies

Xavier Chavarria Talarn

Data:   21/11/2017
    Musicòleg, Periodista i crític musical
Títol:   Vivaldi: el mite i l'enigma
Resum:   La conferència està orientada a explicar quin era el context social on es va generar la música de Vivaldi i compagina l’exposició oral amb imatges de Venècia i l’audició de fragments de la seva obra musical amb explicacions de les característiques de la seva música per poder-la entendre i gaudir-ne.

La música de Vivaldi és la sonoritat de la Venècia barroca. Escoltar-la és veure, sentir i viure en la República “La Sereníssima” potència militar, econòmica i centre d’una activa vida cultural i artística. És la Venècia de les pintures de Canaletto, Tièpolo , Pietro Longui...un museu a l’aire lliure i on la música tenia un lloc molt rellevant. Hi havia 11 teatres d’òpera i entre ells competien.
Vivaldi hi va desenvolupar una intensa activitat social i musical. Va ser empresari d’òperes i del teatre de Sant’Angelo.

A Venècia hi havia els “Ospedale”, institucions finançades per l’administració on vivien i s’educaven a nenes orfes o de famílies humils. Aprenien a llegir, escriure i habilitats pròpies de la casa i socials.
Un dels aprenentatges més importants eren el cant vocal i la música instrumental. La seva permanència en la institució era fins els 20 anys en que fàcilment feien un bon casament ja que tenien una molt bona educació.
En relació a la música s’escollien i es seleccionaven les millors en cant i en interpretació instrumental i passaven a formar part del cor o de l’orquestra. Els venecians i els visitants anaven a escoltar-les a les respectives esglésies .

Tenien grans professors i Vivaldi ho va ser en l’Ospedale della Pietà durant 25 anys. Quan hi va anar hi havia tres-centes nenes, al cap de vint-i-cinc anys unes mil. Davant la seva fama també hi anaven noies de l’alta societat a estudiar música. Cantaven a l’Església de la Pietà, de molt bona acústica, i va arribar a ser un dels millors cors del Sud d’Europa Les contractaven, es feien donacions a l’Ospedale i era també un bon negoci.
Aquest fet és cabdal per entendre la música de Vivaldi. Composava les obres pensant en les seves alumnes ( de 12 a 20 anys), en la veu de cada una d’elles, en el virtuosisme que cada una tenia en l’instrument que executava. Feia les partitures per un instrument en concret i va donar lloc a la consolidació dels concerts per a solistes i per a lluïment d’un instrument.
Concerts, cantates, música sacra... va ser composta per a l’orquestra i cor de l’Ospedale della Pietà.

Vivaldi neix l’any 1678 en aquesta Venècia. El seu pare era violinista i l’inicia en la música. En la seva vida hi ha enigmes i imprecisions. Va viure quasi sempre a la casa dels seus pares, tret d’alguns períodes en que viatjava i al final de la seva vida en que al 1740 ho deixa tot i va a viure a Viena a la cort del Carles VI que l’admirava. Al arribar-hi el rei mort i a la cort no és acceptat, es troba sense res, emmalalteix i mort el 1740 a l’edat de 63 anys en la pobresa i serà enterrat en una fosa comuna.
Se l’anomenava “il Prette Rosso” ja que va ser capellà i era pèl roig. Va fer estudis de sacerdot però no va exercir com a tal, va demanar que “l’eximissin” de fer missa al·legant que s’ofegava ( asma), quan viatjava l’acompanyaven dues germanes que el cuidaven. Al 1703 el contracten a l’Ospedale della Pietà com a professor de violí i sacerdot, on va ser responsable de les activitats musicals com a mestre de capella, de cor i de concerts. Ho compaginava amb els seus viatges, molts a Amsterdam on imprimien les seves partitures, la seva activitat com a empresari i la creació de música.
Va ser reconegut per tot Europa i admirat per Bach.

L’obra musical de Vivaldi
-Va realitzar 770 obres , entre elles més de 500 concerts, 70 sonates, 46 òperes (poc conegudes) i música vocal ( cantates, serenates, oratoris, motets, música sacra).
-Consolida el concert per a solista. Feia les obres pensant en un instrument o veu en concret. Lluïment del virtuós. Concerts per a oboè, violí, fagot...
-Concerts curts
-Format de tres temps
-Música vigorosa, estil brillant, gran força rítmica, enèrgica, contrastos sonors molt clars, harmonies simples
-Música descriptiva

Audició de les obres:
- “Canta il Prato ride il monte” motet
- “Cor in grato dispietato” ària per soprano
- “Glòria”
- “Les 4 estacions” :
En l’obra “Il Cimento dell’Armonia e del’Invencione” de 12 concerts, els quatre primers són els de “Les
4 estacions” :
-quatre concerts per a violí: primavera-estiu-tardor-hivern
-música descriptiva on reprodueix els sons de la natura propis de cada estació (el vent, el riu,
tempesta, el fred...). És la 1ª obra de música descriptiva.
-música brillant i enèrgica
-es pot seguir l’audició llegint els 4 sonets ( un per a cada estació) que ell mateix escriu
-cada estació té una durada de 12 minuts i 3 moviments( allegro-adagio-allegro)
Audició de “la Primavera “ posant atenció a la música descriptiva :
-tema de la primavera repetit dues vegades
-ocells
-tema primavera
-rierol
-tema primavera
-tempesta –pluja
-tema primavera
-ocells-vent
-tema primavera repetit dues vegades
Web:  
Podcast:  


Registres 0 a 1 de 1