AEUM | Conferencies

Xavier Vilella Miró

Data:   22/05/2018
    Professor de Matemàtiques
Títol:   Les matemàtiques, s'estimen, s'odien... però són a tot arreu. Per a què serveixen?
Resum:   Xerrada pràctica feta per un professor de matemàtiques.
Utilitza daus per fer càlcul de probabilitats i imatges i gràfics per demostrar càlculs de previsions.

Pregunta: Per a què serveixen les matemàtiques? Ens serveixen a tots?
Les presenta com un repte i com una presència constant en la vida quotidiana de tothom.
Es van inventar quan les persones les van necessitar per resoldre els seus problemes.
- Ens ajuden a preveure i poder prendre decisions
- A afrontar els reptes que la nostra existència planteja
- Per recuperar el passat
- Per entendre aquest passat i preveure el futur
- Per resoldre problemes personals de la vida diària
Amb elles podem conèixer el passat - el present - el futur

Mai estaran totes inventades, sempre s’anirà augmentant el coneixement matemàtic per anar resolent i afrontant els problemes de les persones i de la vida global. Són un desafiament.

Centra la seva explicació en la utilització de les matemàtiques per fer previsions de futur.
No l’endevinen però serveixen per fer previsió. Posa l’exemple d’un nen que vol saltar unes escales. Abans de saltar fa un càlcul de la distància, del trajecte i la força que necessitarà. Utilitza càlculs per preveure i fer un bon salt.

En aquestes previsions hi ha limitacions.

Quan tirem un dau no podem saber el número que sortirà. Tampoc un número de loteria. Tampoc en els jocs d’atzar. Però quan un esdeveniment es repeteix moltes vegades hi ha la probabilitat de que hi ha uns fets que es repeteixen. Forma part de les regles de l’atzar. Si es llença un dau 200 vegades, a les 10 tirades poca informació tenim de la probabilitat de que surti un número o un altre. A les 200 tirades es pot preveure el resultat aproximat de vegades que sortirà cada cara. Pot haver-hi una previsió de futur: la probabilitat.

Les previsions de futur s’utilitzen per veure l’evolució i transformació del planeta Terra. S’utilitzen fotografies, mesuraments, gràfics, es fan estadístiques i s’arriben a fer interpretacions que porten a saber situacions del planeta Terra en el passat, com està en el present i a fer previsions de futur.

Un exemple és el càlcul de la superfície de les glaceres en el passat, el ritme de pèrdua que tenen en el present i la previsió de quan desapareixeran. S’ha observat que hi ha una pèrdua molt gran de la superfície de les glaceres en el darrer segle i que s’està accelerant. Això porta a poder fer estudis de com actua el canvi climàtic per així prendre decisions en la recerca de solucions.

Presentant les Matemàtiques com un eina útil i necessària per a l’evolució de la vida quotidiana personal i per a la millora de la vida en general i de la seva aplicació en totes les disciplines, el seu aprenentatge a les escoles tindria un sentit més engrescador.

El conferenciant presenta aquest aprenentatge com un desafiament i un repte. I diu que cal convidar als joves a participar d’aquesta aventura. I, ens hi convida a tots a fer-ho!!
Web:  
Podcast:  


Registres 0 a 1 de 1